Numele meu este Daniel Dobre, sunt agent imobiliar de 15 ani, scriu pe bloguri de 9 ani si aici gasiti gandurile mele. Scriu cu precadere despre imobiliare, dar si despre viata in general. Gandurile, sugestiile sau criticile dumneavoastra sunt asteptate si bine venite!
Cand apare cate o situatie in piata, sunt intrebat: Dobre, ce parere ai?
Sincer, de data asta nu ma mai agit. Dar, o parere pot avea. Iata asadar parerea mea.
Totul a inceput cu semnalarea pe grupurile de Facebook ale agentilor imobiliari, a unei situatii mai putin cunoscute: pe portalul imobiliar imobiliare.ro, exista anunturi de vanzare proprietati care nu apartin proprietarilor, nici dezvoltatorilor, nici agentiilor imobiliare. Ci apartin imobiliare.ro!
Intrigat, colegul care a facut descoperirea a sunat la numarul afisat si a intrebat daca sunt proprietati ce apartin portalului, managerilor, angajatilor…etc. Nu. Sunt proprietati ale caror proprietari au semnat un contract cu situl imobiliare.ro, contract de plata la succes. Practic portalul si-a asumat ca va promova proprietatea iar daca in urma acestei promovari, proprietatea se vinde, acesta va primi un comision. In mare, cam ce face o agentie imobiliara in mod normal. Inclusiv cu call center care preia apelurile telefonice si fixeaza vizionarile. Doar ca nu se deplaseaza un angajat imobiliare.ro la fata locului, ci se face intalnirea intre cele doua parti, cumparator si vanzator.
Si de aici, sa curga problemele.
Dar sa incepem cu partile bune. Ca ele exista totusi. Cine si ce castiga din treaba asta?
1-Evident, in primul rand castiga imobiliare.ro. Bani. De mai multe ori.
Adica evident, castiga initial din abonamentele platite de agentiile imobiliare. Ca din asta traiesc si de aici isi asigura salariile, bonusurile de performanta si bugetele de investitii.
Totodata, castiga tot imobiliare.ro din promovarea anunturilor imobiliare pentru proprietatea X. Care proprietate X este promovata pe portalul imobiliare.ro de catre 10 agentii imobiliare. Pana cand sau chiar si in timp ce tot proprietatea X este promovata de imobiliare.ro cu plata la succes.
Pe scurt, niste fraieri agenti imobiliari platesc anticipat promovarea proprietatii X, in timp ce un visator proprietar care spera sa economiseasca niste bani de comision, plateste la final, la succes.
Matematic suna al dracului de bine treaba asta si ma tot intreb cum sa fac s-o aplic si eu in business-ul meu.
2-Castiga proprietarii. Si nu contest asta.
Sa fim seriosi, imobiliare.ro este cel mai mare portal imobiliar din Romania si cel mai mare furnizor de leaduri la acest moment. O promovare buna facuta de departamentul de marketing al imobiliare.ro, pe canalele de care dispune, are sanse destul de mari sa genereze leaduri pentru proprietatea X. Chiar multe leaduri. Sa zicem ca 50% din cate ar genera o agentie serioasa care s-ar ocupa de vanzarea proprietatii X. Si da, in multe cazuri, promovarea realizata de imobiliare.ro va duce la vanzarea proprietatii. Doar ca, nu in asa de multe cazuri precum s-ar crede. Dar revenim la ideea asta, in punctul 3.
Insa punctul 3 va trebui sa mai astepte. Sunt 3 parti care au de castigat aici. Teoretic si practic. Doar ca punctul 3, cea de-a treia categorie castigatoare o vom descoperi impreuna la sfarsit. Acum haideti sa revenim la ce conteaza cu adevarat: de ce sunt agentii imobiliari ofuscati de strategia partenerilor de la imobiliare.ro? Eu zic ca au motive. Chiar bune.
In primul rand, strategia lor seamana cu povestea aia cu “eu te-am adus la mine in casa, ti-am dat de mancare, te-am imbracat, te-am adopostit si tu in chip de rasplata imi f….i nevasta!”. O fi licentios limbajul,dar cred ca descrie cel mai bine situatia. Pentru ca de la lansare si pana acum ,cale de muuuulti ani, imobiliare.ro a trait, a crescut si s-a dezvoltat oferind business pentru agentiile imobiliare. Doar ca mai nou, s-a hotarat sa ne f….a nevestele si sa ne ia business-ul. Cat de tare poate fi asta?!?!
Pentru a intelege si mai bine situatia, haideti sa stabilim ceva extrem de important: content is king! Iar pentru un portal imobiliar, continutul sunt anunturile imobiliare. Care ghici ce, sunt in proportie covarsitoare venite de la agentiile imobiliare. Adica pe scurt, daca agentiile imobiliare refuza sa mai publice anunturile pe imobiliare.ro, dupa doua luni situl pica. Ca nu va mai intra nimeni sa vada 100 de anunturi puse de particulari. Ok, deci in conditiile in care agentii imobiliari furnizeaza materia prima pentru site, agentii imobiliari platesc apoi sa fie “mai in fata”, agentii imobiliari platesc servicii conexe catre imobiliare.ro(map, acp,analize), totusi imobiliare.ro este partea aflata in pozitie de bullying! Au asadar agentii imobiliari motive sa fie suparati? Eu zic ca da.
Acum, ca am stabilit fara urma de dubiu ca sunt motive pentru care agentiile si agentii imobiliari sa fie suparati pe partenerul lor imobiliare.ro, haideti sa mergem mai departe. Intrebarea definitorie dragii mei este urmatoarea: DE CE FACE IMOBILIARE.RO ASTA? Iar raspunsul este simplu si clar: PENTRU CA POATE! Da, da, exact asa : because it can! Nu-i asa ca-i amuzant?
Si stiti de ce poate? Pentru ca suntem cateva zeci de mii de agenti imobiliari in tara asta, pentru ca suntem cateva mii de agentii imobiliare in tara asta, pentru ca suntem atat de multi in comparatie cu cat de putini sunt ei, cei de la imobiliare.ro….si totusi nu contam!!! Deloc!
Si nu contam pentru ca suntem dezbinati, inraiti unii impotriva celorlalti, lasi si nepasatori. Suntem mereu de parere ca “asta nu ma afecteaza” sau “nu e problema mea”, ori si mai bine “si daca ma impic eu, ce schimb, ca nu schimb nimic”. Suna cunoscut textul de mai sus? Sunt oare aceleasi motive pentru care nu mergem la vot in general, ca nu putem schimba nimic? Sunt oare aceleasi motive pentru care suntem condusi de un clan de hoti, de niste ministri analfabeti si chiar oligofreni? Suntem romani si asta se vede. Da, romani sunt si cei de la imobiliare.ro, dar ei au si niste elvetieni langa, care ii condus din spate. Sesizati nuanta?
Cum ar fi fost oare acest moment, daca agentii imobiliari erau membri ai unei asociatii imobiliare? Si daca maine, reprezentantii asociatiei bateau la usa imobiliare.ro pentru a cere explicatii? Ce zic eu “bateau”- spargeau usa cu piciorul cerand explicatii! Si amenintand ca de maine 20.000 de agenti imobiliari isi muta bugetele de promovare alocate imobiliare.ro, la Homezz.ro sau Storia.ro? Sau orice alt portal imobiliar. Va spun eu….ar fi cazut niste capete la Timisoara. Iar ala care ar fi fost cu ideea asta, era istorie.
Sa revenim insa. Nu avem asociatie reprezentativa. Avem APAIR cu 136 de membri. Putin, foarte putin. Si nu sunt in postura de a putea pune presiune pe un gigant ca imobiliare.ro. Dar APAIR nu este singurul “ghimpe” ce poate aparea in coasta imobiliare.ro.
Personal, astept si sper intr-o luare de pozitie a numelor grele din industrie. Astept o iesire publica a lui George David de la Galaxy Imob, un “ghimpe” care stie sa fie extrem de incomod atunci cand vrea. M-as bucura si as aprecia o pozitie din care sa reiasa ca este alaturi de colegii de breasla, a lui Razvan Cuc de la Remax, unul dintre oamenii cu “greutate” din piata si a carui opinie conteaza. As vrea sa vad opinii si din tara, de la Fidelia Casa de la Iasi sau de la Blitz de la Cluj, ori Hitch&Mosher sau Eugene Estate de la Timisoara. Din Bucovina, din Banat, din Muntenia. De peste tot, reprezentantii marilor agentii imobiliare, cei care sunt cu adevarat semnificativi in ochii imobiliare.ro, ar trebui sa ia pozitie. Asa cum acum ceva timp, fostii mei colegi de la RENET au luat pozitie impotriva DOMOZO. Si poate o vor face din nou. Pentru ca la modul cel mai onest, faptul ca scrie Dobre un articol pe blog, nu-i va “lovi” prea tare. Amenintarile cu iesirea din platforma a clientilor mari…asta o sa doara!!! Mingea doamnelor si domnilor, este in terenul vostru. Play!!!
3-Cine mai are de castigat din treaba asta?
Va spuneam mai sus ca mai exista o categorie castigatoare la toata afacerea asta si ca la final vom discuta despre ea. Doamnelor, domnilor……marele castigator al acestei strategii, pe termen lung, este agentul imobiliar!
Criza din 2008 a facut agentii imobiliari sa descopere noi moduri de a face business. A fost un moment "T" al renasterii profesiei de agent imobiliar. Solutiile de PROPTECH, asa cum si imobiliare.ro vrea sa fie, inseamna o noua provocare pentru agentii imobiliari adevarati. Care poate vor trebui din nou sa se reinventeze. Odata la 10 ani, e bine sa te reinventezi. Suntem la 10 ani distanta de momentul 2008-2009. A venit momentul sa schimbam din nou ceva? Cu siguranta. Dar CE?
Iata o scurta lista, in opinia mea:
-primul si cel mai important lucru, trebuie lucrat tot mai mult si mai mult la brandingul personal al agentului imobiliar, astfel incat cu sau fara imobiliare.ro, TU agentule sa valorezi la fel de mult;
-trebuie ca agentii imobiliari sa fie din ce in ce mai mult parte dintr-o familie; si aici ma refer cu precadere la faptul ca agentii trebuie sa se integreze unui brand; fie ca este un brand ce pune accent pe agent(de tipul RENET), fie ca este un brand precum RE/Max, cea mai mare franciza imobiliara din lume; era solitarilor e pe duca, ai nevoie de forta si nu poti fi puternic singur;
-trebuie sa ne unim intr-o asociatie; una puternica, reala, mare si importanta; si trebuie sa fie acolo oameni buni, de calitate, care sa se implice; oameni care vor sa fie acolo doar pentru ca pot trece pe cartile de vizita “presedinte asociatie” nu isi au rolul; iarasi, avem nevoie in aceasta asociatie de oameni care stiu sa conduca oameni, care au agentii cu 30-50-100 de agenti si care pot da o directie asociatiei; un presedinte care nu are la el in firma oameni pe care sa ii conduca pe cele mai inalte trepte ale profesionalismului, nu va putea niciodata conduce o asociatie in aceasta directie;
-relocare de bugete; scadeti la jumatate bugetul alocat siturilor imobiliare si investiti cealalta jumatate in Google Adwords si Facebook Ads; veti promova situl vostru, marfa voastra; din ograda voastra.
Scriam la punctul 2 mai sus: Si da, in multe cazuri, promovarea realizata de imobiliare.ro va duce la vanzarea proprietatii. Doar ca, nu in asa de multe cazuri precum s-ar crede. Dar revenim la ideea asta, in punctul 3. Acum haideti sa explic si ce vreau sa spun cu asta.
In general, proprietarii care accepta propunerea celor de la imobiliare.ro sunt la prima proprietate vanduta si mai ales, la inceput de drum. Ca atare ,proprietatilor lor sunt prost pozitionate ca pret si ma indoiesc temeinic ca cei de la imobiliare.ro le spun clar si raspicat care este pretul corect. Asa ca in mare parte, aceste proprietati vor zace niste luni in acest sistem, dupa care se vor intoarce la agentiile imobiliare.
In al doilea rand, consultanta oferita de un agent imobiliar profesionist, bate orice automatizare si sistem. Faptul ca eu pot fi acolo, sa ma uit in ochii tai cand iti spun ceva, faptul ca pe mine ma poti suna noapte la 23 sa-mi spui ce te tine treaz, faptul ca eu pot fi acolo langa tine cand ti-e teama....asta nu va bate imobiliare.ro niciodata! Si nici altii.
In al treilea rand, cu mine alaturi stii ca decizia pe care o iei este una buna. Iti ofer expertiza mea, instrumentele mele, cunoasterea mea. Si spre deosebire de ei, eu nu te promovez doar pe imobiliare.ro, ci si in alte locuri, eu colaborez cu toti agentii imobiliari din piata si fac si munca dincolo de tastatura si ecran. FUCK YOU imobiliare.ro, dar nu, nu vei putea niciodata sa te compari cu mine. VEI FI INTOTDEAUNA O VARIANTA IEFTINA, DE COMPROMIS, PENTRU ACEI VANZATORI CARE NU-SI PERMIT SERVICIILE MELE! NIMIC MAI MULT.....
In incheiere, as vrea sa le transmit celor de la imobiliare.ro ca ramanem prieteni si ca ii apreciez pentru tot ce au facut si fac pentru breasla imobiliara. Nu uitam si nu stergem cu buretele lucrurile bune. Doar ca din nou, vom dormi “mai iepureste” si vom fi mai atenti ce bani va dam. Eu si toti prietenii mei. Nu sunt eu in masura sa fac revolutie cu voi dragilor, dar daca eram, as fi facut. Ramane de vazut daca altii, care sunt in masura sa faca, au si “oua”. Big boys, your move!!!