Daniel Dobre utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Dezvoltare alternativa

Bine v-am regasit!

Va urez tuturor un an 2020 plin de impliniri, personale si profesionale. Dar, mai mult decat orice, un an sanatos, lipsit de evenimente neplacute!

2020 incepe ca un an diferit fata de ceilalti de pana acum. Este primul an in care spectrul poluarii si a traficului din Bucuresti, domina mediul online. Bucurestiul devine ceea ce multi ne-am dorit, o metropola europeana, insa asta vine la pachet nu doar cu beneficii ci si cu dezavantaje. Traficul din ce in ce mai intens, este una dintre ele. De aproximativ 3 ani de zile Bucurestiul se sufoca. Si daca inainte era un oras sufocat la orele de varf, acum toate orele sunt de varf in Bucuresti! Pe de-o parte este normal, cantitatea de masini ce circula zilnic prin oras a crescut extraordinar de mult. Numarul locuitorilor din Bucuresti la fel. Iar dezvoltarea zonelor din jurul orasului, asa numita “zona metropolitana” formata din localitatile invecinate, cuprinse de judetul Ilfov, este una imensa! Sate intre aparute peste noapte, denumite “zone rezidentiale”, insa lipsite de utilitati, infrastructura si mijloace de transport in comun. Autorizatii eliberate fara nici o noima, oricui, care a vrut sa construiasa orice, oriunde. Hale, depozite, fabrici, spalatorii auto, hoteluri si case…toate pe aceeasi strada, in aceeasi zona. Mii de case construite in zone unde retelele de apa, canal sau electricitate, au fost gandite pentru a deservi cateva sute. Blocuri cu 2-3-4 sau chiar 6 etaje, ridicate in camp, deservite de puturi de apa si fose septice. Case, ce zic eu…ditamai palatele, ridicate in campuri unde fiecare vant ridica praful ca-n Sahara, fiecare ploaie te duce cu gandul la Venetia si fiecare vizita a unei rude este o adevarata aventura, cunostintele de cartografie si orientare in spatiu fiind extrem de apreciate, pentru ca GPS-ul si Waze-ul, nu au intrare acolo!

Ok, dar asta inseamna dezvoltare, crestere…vor spune unii! Nu le poti avea pe toate si nu in acelasi timp! Ok, de acord. Insa unele, ar trebui sa le putem avea. Sa luam de exemplu problema traficului. Bucurestiul e sufocat, localitatile lipite de el nu se simt nici ele prea bine, iar pana la limita de “30 de minute in jurul Bucurestiului”, toate lumea sufera din cauza lui!
Dimineata, atunci cand cei din Domnesti, Mihailesti, Vida, Berceni, Popesti, Cernica, Branesti, Voluntari, Afumati, Otopeni, Tunari, Corbeanca, Mogosoaia, Chitila, Rudeni, Dragomiresti, Bolintin, Ciorogarla….si restul satelor suprapopulate de pe langa Bucuresti, “navalesc” in oras, iadul se dezlantuie asupra orasului! Cu mentiunea ca inca, estul este privilegiat si din toate zonele, intrare din Pantelimon si cea din Pallady sunt cele mai lejere din oras, asistam la o adevarata invazie matinala asupra Capitalei! Mii de masini intra zilnic in oras. Si ies seara. Daca dimineata intra cu precadere intre 7 si 8.30, seara ies intre 16 si 18 si revin, aceleasi masini, la o ora dupa. Revin pentru ca odata ajunsi acasa de la job:
-unii si-au luat copii de la scoala/gradinita, altii si-I iau la 18,19 sau 20(copiii au programe diferite); si atunci, ai ajuns acasa, ai facut un dus, te schimbi si pleci dupa ala micu’!
-altii trebuie sa duca copiii la lectii de pian, balet, karate, baschet, fotbal, scrima sau sah; ce-o face copilul; care copil a intrat la scoala la 8, a iesit la 13-14, fie a stat la after fie la bunici fie prin parc pana la 16-17 cand a venit cineva sa il ia, ajunge la 18 acasa, se schimba si pleca cu kimono-ul la karate; si cineva trebuie sa il duca pentru ca in sat la ei nu e sala de karate si nici antrenor, iar cu transportul in comun fie ajunge foarte greu, fie nu-l are;
-iar daca copilul are karate de la 18 sau 19, face 1 ora sau 2 si se face 9 seara pana te intorci cu el acasa; timp in care tu, freci menta in masina, stai la povesti cu alti amarati la fel ca tine prin curtea institutiei unde se desfasoara cursul sau mai arunci niste chestii in cos la Carrefour intre dus si luat copilul.
Evident, lucrurile ar putea sta altfel daca autoritatile publice ar face ceva in acest sens. Iar aici ma refer atat la cele locale(primarii, consiliu judetean) cat si la cele centrale(ministere).
Evident, finalziarea podului de peste Sos. De Centura si largirea Prelungirii Ghencea la 4 benzi, alaturi de nodul de transport public atat de frumos desenat pe hartie, ar usura viata si traficul celor din vestul orasului. O linie de tramvai a STB care sa intoarca in Domnesti, ar face viata copiilor din localitate mult mai frumoasa si mai usoara. Calvarul actual de pe Prelungire, ar putea disparea odata cu finalizarea acestei lucrari. Detalii despre ea,gasiti inclusiv AICI.

O lucrare de interes si extrem de benefica este largirea soselei Berceni, atat perimetrul dintre Sos. De Centura si Aparatorii Patriei, cat si bucata dintre Aparatori si Piata Sudului. Daca continua si proiectul de lungirea a magistralei de metrou(asa cum de altfel este anuntat), viitorul suna bine pentru zona de sud. Rezidentii din Popesti, Berceni, Vidra, care lucreaza in Bucuresti, vor circula in conditii de trafic mult mai lejer. Iar din Berceni sat in Pipera Platforma, se va ajunge in 50 de minute de la un capat la altul. Daca sunteti curiosi cum va arata noua statie, gasiti AICI detalii.

Evident, pentru un trafic civilizat si o scadere a poluarii in Bucuresti dar si in localitatile de langa, finalizarea lucrarilor de largire de pe Soseaua de Centura sunt un musai! Si impreuna cu ele, poduri rutiere de trafersare la fiecare intersectie cu drum de intrare in Bucuresti, pentru o circulatie fluida pe Centura. Iar dupa finalizarea acestei lucrari, demarat proiectul celei de a doua “Centuri” a Bucurestiului, care sa preia traficul exclusiv de tranzit. Iar cei care vin de la Ploiesti si merg la Constanta, nici sa nu vada Bucurestiul la fata din departarea cu care il vor ocoli!

La fel, largirea DN3 intre Pantelimon si Branesti, de la 2 la 4 benzi de circulatie, ar fluidiza traficul intre Pantelimon si Makita. Realizarea traversarii peste Centura pe Sos. Cernica, ar decongestiona blocajele existente intre Tuborg si Lebada. Traficul de aici nu a fost pana acum o problema. Dar cu fiecare luna care trece, el se intensifica. Si incep sa se formeze ambuteiaje si dincolo de orele de trafic. E adevarat, sa intri dimineata in Bucuresti din Pantelimon, intre 7 si 8, in conditii de “bara la bara”, iti ia doar 15 minute. Incomparabil cu ce se intampla pe alte zone, asa este, insa pentru cat timp?
Park&Ride de la “capatul lui 14”, aflat in plin proces de executie acum, dupa 6 ani de stagnare(dap, au inceput lucrarea si timp de 6 ani au dormit in cizme in ea!), este o parte din solutie. Realizarea unei bune sistematizari rutiere in fata hypermarketului Cora si un pod care sa treaca peste intersectia dintre Sos. Pantelimon si Sos. Garii Catelu, ar fi urmatorul pas. De aici, se circula decent pana la iesirea din Pantelimon, insa de la sensul giratoriu spre centura, reducerea drumului la 2 benzi in loc de 4, isi spune cuvantul.


Tocmai in conditiile viitoare de supraaglomerare a traficului pe zona de est, ne bucuram sa descoperim ca anul 2020 este unul bogat in solutii pentru locuitorii din satele comunei Branesti, precum si din cele invecinate.
Anul a debutat cu o noua linie de transport in comun, linia de autobuz R403 operata de STV(Trasport Voluntari), care leaga estul metropolitan al orasului(Branesti) de nordul metropolitan(Otopeni) si de nordul Bucurestiului(Casa Presei).
Astfel, cei care locuiesc in est, pot acum ajunge la locul de munca din nord, pe de-o parte fara a mai folosi masina pesonala, iar pe de alta parte, fara a mai tranzita un Bucuresti supraaglomerat! Pentru ca R403 pleaca din Vadu Anei, Branesti, Ganeasa, Afumati, Stefanesti, trece prin Tunari, Otopeni si continua prin Baneasa-Meteo, pana la Piata Presei Libere. Vedeti traseul complet AICI.Pe langa avantajul pretului, o calatorie costand doar 1,5 lei, acest mijloc de transport are avantajul de a ocoli Bucurestiul de la est la nord, evitand ambuteiajele. Mergand in paralel cu orasului, pe drumuri foarte putin utilizate, autobuzul nu prea are cum sa fie prins vreodata in trafic. Cu exceptia bucatii de drum dintre Otopeni si Piata Presei. Dar atat. In plus, leaga niste localitati vecini, dar care erau lipsite de cai de comunicare pana acum. Astfel, distanta dintre Tunari si Afumati putea fi parcursa doar luand autobuzul din Tunari pana in Bucuresti, iar din Bucuresti sa te intorci cu alt autobuz catre Afumati. Desi distanta in linie dreapta intre cele doua localitati de de sub 10 km, pentru a ajunge dintr-una in alta, aveai de parcurs vreo 30, cu mijloacele de transport in comun actuale.

In plus, noua linie de tren ce pleaca din Gara de Nord, trece prin Gara Baneasa si are statii in gari precum cea din Branesti, va reduce si mai mult traficul si poluarea din Bucuresti, cu precadere evident in est. Sa faci 30 de minute dimineata din Branesti pana la Gara de Nord, iar de acolo sa mai faci 10-15 minute cu metroul pana in Victoriei sau Aviatorilor, este mana cereasca! Toate acestea in timp ce citesti o carte, vezi ultimul episod din serialul tau preferat pe Netflix sau trimiti emailurile restante de ieri. Pentru ca nu mai esti tu in spatele volanului si te poti relaxa in drum spre locul de munca! Cu atat mai important acest tren seara, cand vii de la munca obosit, stresat si nu mai esti nevoit sa stai inca 1,5 ore in trafic" jucandu-te" cu pedalele. Garniturile de tren puse in folosinta sunt moderne, curate si ieftine. Trenul tranziteaza printre altele si localitatile Fundeni, Dobroesti si Pantelimon, deservite fiind de aceeasi gara, Gara Pantelimon. In Dobroesti spre exemplu, autoritatile au pornit deja continuarea bulevardului Victor Dumitrescu, de la Unirii si pana la Gara Pantelimon. Asadar, cel mai mare si mai larg bulevard al localitatii, va face legatura intre Cora Pantelimon si Gara Pantelimon, traversand jumatate din localitatea Dobroesti. Detalii despre acest nou tren gasiti AICI si AICIVa recomand si pagina de AICIpentru informatii actualizate despre metode de transport alternativ.

Cernica si satele componente ale comunei(Balaceanca, Posta, Tanganu, Caldararu), au primit si ele un update de transport public. Deservite pana acum de 3 linii de maxi taxi, din 2020 locuitorii comunei au la dispozitie linia de transport public. Astfel, R472 este linia ce va lega Cernica din zona institutului teologic, cu Ikea Pallady, via Autostrada Soarelui! O solutie excelenta, ce va permite locuitorilor sa ajunga din Cernica la metrou Anghel Saligny in aproximativ 20 de minute, pe un tronson de drum niciodata aglomerat!!! R406, o alta linie, va lega terminalul STB de la Republica de satul Caldararu, traversand satul Cernica, in timp ce R407 va traversa Cernica cu destinatia Balaceanca-Posta, plecand tot de la Republica. Si R451 va functiona intre satul Tanganu din comuna Cernica, traversand din nou satul Cernica de la un capat la altul si metrou Republica. Evident, cei mai castigati ies locuitorii satului Cernica, ce va fi strabatut de acum inainte de 3 linii de maxi taxi dar si de 4 de autobuze. O parte operate de STB, o parte de STV(Voluntari).
Zona Cernica(cu toate satele aferente), devine astfel un pol imobiliar tot mai interesant. Cautata cu precadere pana acum de cei care se orientau spre Pantelimon sau Branesti, devine acum interesanta si pentru cei care targetau initial apartamente in zone precum Titan, Salajan sau Pallady. Pentru ca decat 4 camere in bloc din 1975 in Titan, mai bine o casa in Cernica! Preturile sunt similare, conditiile mai bune, spatiul mai mare. Iar odata rezolvata si problema transportului, cum traficul nu a fost si nu este o preocupare pe zona, iata ca tot mai multi cumparatori se vor orienta catre ea. Inclusiv cei cu copii la scoliele particulare din Pallady(ICHB si Spectrum), sau ISB de pe Soseau Garii Catelu.
Recunoscuta pana acum pentru faptul ca este pozitionata intre padure si salba de lacuri Colentina, Cernica a devenit o destinatie accesibila transportului cu auto propriu, datorita bretelei de conexiune prin Autostrada Soarelui. De acum inainte, este si mai accesibila, de data asta si celor ce nu se deplaseaza cu autoturismul personal.
Informatii despre noile mijloace de transport in comun din Cernica, gasiti AICI!

Pe partea de nord a orasului, localitati precum Mogosoaia si Buftea au primit acelasi update de trasport pe sine, respectiv linii de tren pentru navetisti. De 16 trenuri de naveta pe zi vor beneficia cei din Mogosoaia, trenurile urmand a opri in actuala Halta Parc Mogosoaia(la intrarea in localitate dinspre Centura, intre aceasta si Parcul Mogosoaia), conform informatiilor diponibile AICI. De retinut si ca urmeaza sa fie suplimentat acest numar in functie de flux/solicitarile calatorilor si ca in acest moment se lucreaza la dublarea liniei pana la Balotesti, ceea ce inseamna ca in ceva timp trenul va fi disponibil si celor din Corbeanca si Balotesti. Pana la Balotesti, trenul va avea si o oprire la Otopeni, destul de aproape de aeroport. Acolo este in lucru un terminal modern, care speram sa si vada ziua inaugurarii. Atentie, este alta linie decat cea aflata acum in lucru, direct din Aeroportul Otopeni. Asadar, Otopeniul va fi privilegiat, avand doua magistrale de tren. Mai adaugati-o si pe cea de metrou si viitorul suna bine pentru cei din Otopeni! Detalii AICI.

M-as bucura ca autoritatile competente sa descopere si ca paralel cu Sos. De Centura a Bucurestiului exista o magistrala de tren, ce in mare parte se afla in paragina, multe tronsoane nefiind folosite de multi ani. De exemplu, pe portiunea dintre Popesti si Pantelimon, n-am mai vazut un tren trecand de cand eram tanar fecior in scoala generala……Va imaginati cat de util ar fi un tren care sa lege Popesti Leordeni de Pipera si Otopeni? Sa faci 20 de minute cu trenul pana la podul Otopeni si inca 15 cu autobuzul de acolo la Aeroport? Sau invers, de la Pod Otopeni cu autobuzul pana la Mall Baneasa in 5 minute? Iar cei care stau in Domnesti si lucreaza in Chitila, sa fac 15 minute cu trenul?
Linii de tren inca traverseaza Bucurestiul, gari sunt, posibilitati exista. O parte din proiectele demarate deja arata utilitatea acestui mijloc de transport. O congruenta intre Ministerul Transporturilor, societatile de transport public in comun si autoritatile locale(Primaria Capitalei, Consiliu Judetean Ilfov si primariile localitatilor din zona metropolitana a orasului), ar duce la dezvoltarea durabila a Bucurestiului intr-o zona metropolitana reala. Ar reduce numarul de autoturisme personale utilizate, ceea ce ar duce la scaderea poluarii, atat in Bucuresti cat si in jurul lui. Ar creste numarul de locuri de munca, incasarile la bugetele celor mentionati mai sus. Sa speram ca nu se opresc aici si continua. Pentru ca inceputul de 2020 suna tare bine. Asteptam continuarea.